Reinhard Braun et Helmut Weber - PICTURING WHAT IS ALREADY GOING ON, OR THE POETICS OF THE MILITANT IMAGE

Rencontre publique le jeudi 19 mars à 18h30 à l'auditorium de l'ALBA.
Langue : Anglais

Picturing What Is Already Going On, Or The Poetics of the Militant Image est une exposition ainsi qu’un projet de publication co-signé par le collectif austro-canadien Urban Subjects (Sabine Bitter, Jeff Derksen, Helmut Weber) et la revue Camera Austria.
Ce projet est le fruit d'une collaboration entre un collectif de recherche en pratiques artistiques et une institution, alliés par une enquête sur les politiques récentes de la représentation de l’image en relation à de nouveaux concepts, tel que ceux d' “image migrante” chez TJ Demos ou d’"image pauvre" chez Hito Steyerl. Le projet se concentre également sur des concepts de l’image qui ont pris part dans les processus de transformations sociales au Moyen-Orient et en Afrique du Nord ainsi que dans le contexte de nombreux soulèvements sociaux et manifestations anti-néolibérales contre les politiques d’austérité et l’exploitation de ressources.
La question des images de militance devient virulente, non seulement lorsqu’elles imprègnent l’imaginaire des transformations sociales mais précisément lorsqu’elles jouent le rôle d’agent, au sein des médias.
Une image militante, matériellement et affectivement clôt un écart entre représentation et action. Mais une image de militance n’est pas nécessairement une image militante, la question qui persiste est donc la suivante : quels sont les tactiques de représentation, modes de circulation et connections d’affect qui donnent à l’image son intensité politique?

The Militant Image is a joint exhibition and publishing project by the Canadian Austrian Collective, Urban Subjects (Sabine Bitter, Jeff Derksen, Helmut Weber) and Camera Austria, Graz.
The project developed from an artists research residency by Urban Subjects and the exhibition Front, Field, Line, Plane – Researching the Militant Image at Kunstraum of Leuphana University Lüneburg, Germany.
This project represents a shared interest of artistic research practice and an institution shaped by theoretical inquiries of recent politics of representation, which are related to new concepts of the image such as the “migrant image” (TJ Demos), or the “poor image” (Hito Steyerl). The project also approaches concepts, which have emerged in the context of transformative social processes in the Middle East, the North of Africa (Arab Spring) and in the context of numerous social upheavals and anti-neoliberal protests and movements against politics of austerity and exploitation of resources. The question of the images of militancy becomes virulent not only for the imagination of social transformations, but also for the role of visual media within these processes of transformation.
The concept of the “Militant Image”, as it is presented by the exhibition and the publication, investigates for new representations of militancy, as it is open to new situations and potentials of the appearance, circulation and agency of militancy. A militant image materially and affectively closes a distance between representation and politics and between the image, communities, and actions. But, as an image of militancy is not guaranteed to be a militant image, the question remains, what representational tactics, modes of circulation, and affective connections give the image its political intensity? The presentation on March 18th will open this field of actors, practices, politics and representations and outline the artistic and institutional collaboration of militant image projects.
The adjacent workshop will discuss genealogies and recent concepts of militant images and reflect on both historic and recent artistic strategies of engagement with militant images.

Camera Austria, The Militant Image, Installation View, 2014.

Reinhard Braun - Camera Austria

Reinhard Braun, né en 1964 à Linz (AT), a étudié l’histoire de l’art à l’université de Graz. De 2007 à 2010, il est commissaire pour les arts visuels au Steirischer Herbst Festival de cette même ville. Depuis 2011, il est le directeur artistique des publications de la revue Camera Austria. Parmi ses derniers projets: “Sven Johne: Where the sky is darkest, the stars are brightest” (2013); “Joachim Koester: The Ghost Shop” (2014), “Once documentary: Sven Augustijnen, Eric Baudelaire, Peggy Buth, Maryam Jafri” (2014), Camera Austria, Graz.

Reinhard Braun, born 1964 in Linz (AT), studied art history at the University of Graz and currently resides in Graz (AT). From 2007 to 2010 he was curator for visual arts at the steirischer herbst festival, Graz. Since 2011 he has been artistic director and publisher of Camera Austria, Graz. His most recent curatorial projects include: “Sven Johne: Where the sky is darkest, the stars are brightest” (2013); “Joachim Koester: The Ghost Shop” (2014), “once documentary: Sven Augustijnen, Eric Baudelaire, Peggy Buth, Maryam Jafri” (2014), Camera Austria, Graz.

Pour les inscrits